איל מקיאג' הוא מותג חזק בכל קנה מידה ובוודאי שבעולם האיפור מדובר בשם שמזוהה מידית עם איכות ללא פשרות. מעניין לגלות שאמנם מדובר במותג שנולד בארה"ב, אבל את עיקר ההצלחה הוא רשם כאן בישראל, ולמעשה ב-2016 אף רכשה איל מקיאג' את המותג הבינלאומי וכעת היא בדרך להתרחבות משמעותית גם בארה"ב.

ההתחלה

איל מקיאג' החלה כחנות – איכותית אבל צנועה יחסית – בניו יורק. מי שפתחו את החנות היו שני ישראלים לשעבר, בני הזוג אילנה וסם הרכבי, והבחירה שלהם להציע לאמריקאיות אך ורק מוצרי טיפוח ואיפור משובחים ומושקעים התבררה עד מהרה כנכונה, והחנות שגשגה.

העלייה לארץ

בשנת 1996 הגיעה איל מקיאג' גם לישראל – היו אלה חנוך רידר וגלית ורטהיים, בני זוג אף הם, שרכשו את הזיכיון מידי בני הזוג הרכבי והחלו למכור את מוצרי האיפור והטיפוח האיכותיים גם לישראליות. ראשיתו של הרומן בין ורטהיים ורידר לבני הזוג הרכבי, כמו בסיפורי הצלחה רבים, הייתה מקרית במידה מסוימת: גלית ורטהיים, ביקשה מבעלה שהגיע אז לניו יורק להביא לה מספר מוצרים של איל מקיאג'. תוך כדי השוטטות בחנות זיהה רידר את הפוטנציאל הטמון במותג, וכאמור תוך זמן קצר הפכו הוא וגלית ורטהיים, דוגמנית ומאפרת מוכרת, לנציגי הרשת בישראל.

הייחודיות של פעילות הרשת בישראל

כאמור עיקר ההצלחה של איל מקיאג' נבע מהפעילות הייחודית בישראל: אם בארה"ב מוקד הפעילות של הרשת היה הפצת המוצרים, הרי שבארץ פיתחו חנוך רידר וגלית ורטהיים מודל עסקי ייחודי – שילוב של חנויות המוכרות את מוצרי הטיפוח והאיפור עם מכללות שבהן מכשירים דורות על גבי דורות של מאפרים ומאפרות, כשבאופן טבעי תוך כדי הלימודים במכללה של איל מקיאג' נחשפים התלמידים לאיכות הגבוהה של מוצרי הרשת וכמובן ממשיכים להשתמש בהם גם כשהם כבר מאפרים מקצועיים.

המודל הוכיח את עצמו, ואיל מקיאג' ישראל החלה להתרחב. נכון ל-2017 כוללת הרשת כ-40 חנויות (כולן בבעלות הרשת ולא בידי זכיינים), 5 מכללות (בתל אביב, באר שבע, ירושלים, חיפה ובני ברק), 350 עובדים – וגם את המותג הבינלאומי, כך שסיפור ההצלחה, עושה רושם, עומד להתעצם.

מדוע המליץ חנוך רידר על רכישת המותג הבינלאומי?

איל מקיאג' ממשיכה להתרחב גם בארץ, באופן הדרגתי ובזהירות. כאמור כל החנויות הן בבעלות הרשת, למרות שזכיינות הינה קונספט מקובל מאוד בתחומים רבים ובהם האיפור והטיפוח, וזאת בגלל הרצון של בעלי הרשת לשמור על רף איכות גבוה ללא פשרות. סיבה נוספת להתרחבות ההדרגתית היא ההקפדה לפתוח חנויות אך ורק בלוקיישנים נחשבים ונחשקים ובעיקר בקניונים מובילים, ובנוסף מקפידים חנוך רידר וגלית ורטהיים על זיהוי קהלי יעד חדשים שכדאי לפנות אליהם. דוגמה טובה לכך היא פתיחת המכללה בבני ברק, תוצאה של זיהוי מגמה בולטת במגזר החרדי לפיה יותר ויותר נשים משקיעות באיפור, ומאחר שישנה גם מגמה של יציאת נשים חרדיות לשוק העבודה, הקמת מכללה שתכשיר אותן כמאפרות ושנמצאת בקרבת הבית, בבני ברק, היא מהלך עסקי מבורך.

כך או כך אם בישראל פרישת הרשת כבר רחבה מאוד, הרי שארה"ב היא שוק ענק שמהווה פוטנציאל עצום עבור מותג איכותי כמו איל מקיאג', שממילא מוכר גם ברחבי העולם. על-מנת לפתוח חנויות גם בארה"ב רכשה כאמור איל מקיאג' ישראל את המותג הבינלאומי, ובשנת 2017 מכרה 35.8% מהמניות לקרן השקעות אמריקאית יוקרתית שנקראת L Catterton. התמורה שנכנסה לקופת החברה – 34 מיליון דולר (העסקה בוצעה עפ"י שווי שוק של קרוב למאה מיליון דולר!) – תשמש את איל מקיאג' להקמת חנויות בארה"ב, ועוד מציין חנוך רידר שקרן ההשקעות היא חלק מתאגיד מוביל בתחומי הלייפסטייל, LVMH, כך שמדובר גם בשותפות אסטרטגית ולא רק פיננסית.