אחת הבעיות המטרידות אנשי עסקים ועצמאיים היא לקוחות שהשיקים שלהם חוזרים לכן יש העדפה ברורה לתשלום במזומן או באשראי. בנק ישראל מנהל מעקב אחרי גורמים כאלה דרך מדור מושכי שיקים ללא כיסוי ומאפשר ללקוחות לבצע הליך פשוט שנקרא איתור חשבון מוגבל.

לקבוצה זו יכולים להשתייך אנשים שהוטלו עליהם הגבלות מסיבות שונות למשל:

  • אדם שבנק או גורם אחר הטיל הגבלה על החשבון שלו.
  • אנשים שנמצאים בהליכי פשיטת רגל.
  • אנשים שהוטלו עליהם הגבלות בגין הוצאה לפועל.
  • אנשים שהוטלו עליהם הגבלות על ידי המרכז לגביית קנסות.
  • מסורבי גט.

מהו התהליך של איתור חשבון מוגבל

בעל העסק פשוט פונה למדור שיקים ללא כיסוי בדואר, בטלפון, בפקס באמצעות טופס מיוחד. אפשר גם לפנות לבנק עצמו ולרוב זה אפילו פשוט יותר וכך אפשר לקבל את הפרטים הדרושים. אפשרות נוספת היא לפנות לבנק ישראל במערכת ממוחשבת או בטלפון ולקבל פרטים מיד. העיקרון הוא שבאמצעות מספר תעודת זהות אפשר לבצע את כל הבירורים לצורך איתור חשבון מוגבל ולהימנע מהקשיים שעלולים להיווצר לעסק המקבל שיקים ללא כיסוי.

יתרונות השיטה וחסרונותיה

פתרון פשוט ויעיל זה של האפשרות לאתר פרטים על חשבון בנק שהוגבל הוא חשוב מאוד שכן העסק אינו צריך לחשוש לקבל שיקים וכך הפעילות הכלכלית במשק אינה נפגעת. בעל החשבון המוגבל צריך לדעת כי אין לו אפשרות לפתוח חשבון בבנק אחר, אין לו אפשרות להזמין פנקסי שקים חדשים והבנק לא יכבד שקים דחויים שיצאו מחשבונו גם לפני ההגבלה. ברגע שבנק ישראל מכריז על חשבון מסוים כחשבון מוגבל יוצאת הודעה לכל הבנקים.

אפשרות ערעור על ההגבלה

עם זאת יש לזכור כי הכללים להגבלת חשבון הם מפורטים ומדויקים לכן, מרגע שאדם מקבל הודעה מהבנק הוא יכול לנסות לערער על ההחלטה בפני הערכאות, אך חשוב לעשות זאת במהירות ובבדיקה מדוקדת של הסיבה להגבלת החשבון כדי למצוא בה פגם כל שהוא. יש לזכור כי הנזק הכלכלי והנזק לשמו הטוב של בעל החשבון המוגבל הוא רב ולכן כדאי לטפל בנושא בדחיפות.

לסיכום

אנו רואים כי מצד אחד חוק שיקים ללא כיסוי שנחקק לפני כ-35 שנים (1981) עלול ליצור בעיות עבור אנשים ספציפיים ולעורר טענות רבות.בטווח הרחב אנו מבינים כי כאשר בעל עסק יודע שהוא יכול לאתר פרטים על חשבון בנק שהוגבל הוא משוחרר מהדאגה והחשש הכלכלי והוא יכול להרשות לעצמו לקבל שיקים מלקוחות שונים כי באפשרותו לבצע איתור חשבון מוגבל ביעילות ובקלות יחסית.