על פי הנתונים, מדי שנה נרשמים רבע מיליון איש ללימודי תואר ראשון. מדובר במספר אסטרונומי שנמצא כל הזמן בעלייה, בזכות משתנים שונים. המספרים נמצאים בעלייה מתמדת, למרות שישנם רבים הסבורים שתואר אקדמי אינו מתאים לכלום ומרבית בוגרי תואר ראשון, לא יוכלו לעשות שום דבר איתו, מבחינה מקצועית, אלמלא ימשיכו גם לתארים מתקדמים יותר.

בהמשך המאמר נסביר למי תואר אקדמי מתאים ולמה צריך להירשם ללימודי תואר ראשון, למרות שמבחינה מקצועית, במקצועות רבים הוא איננו מספיק היום. אך תחילה נסביר בקצרה מדוע יש עלייה כה בלימודי תואר ראשון בישראל. המספרים בעד עצמם, רבע מיליון אנשים, אומנם באוכלוסייה שגדלה כל הזן אך עדיין מדובר בכמות עצומה, שגם גדלה עם השנים. יש לכך שני הסברים. הראשון, הנגישות לתואר ראשון כיום היא גבוהה מאוד ביחס לעבר ובכלל. בעקבות פתיחתן של מכללות פרטיות, קל מאוד להתקבל לתואר ראשון בתחומים רבים. ההסבר השני הוא, רמת החינוך עלתה והמודעות עלתה, וכיום יותר אנשים מסתכלים על לימודים אקדמיים, כמשהו שהוא חובה, בדיוק כמו שירות בצבא, חתונה ועבודה.

למי מתאימים לימודי תואר ראשון

קשה להסתכל על הצעירים והצעירות שלומדים תואר ראשון כגוף אחיד ודומה. בסופו של דבר מדובר על פסיפס אנושי מאוד גדול ורחב. צריך גם לזכור שכל תואר שונה מהשני. יש לימודים שהם קלים יחסית ויש לימודים שדורשים השקעה מרובה, יש לימודים שיש צורך בידע טכני ויש לימודים עיוניים. מה שבטוח הוא, שמי שנרשם ללימודי תואר ראשון, במטרה להצליח בהם, הוא מי שמוכן להשקיע זמן, יש לו אפשרות להשקיע כסף, הוא מוכן לעבוד קשה, ומעוניין להרחיב את הידע שלו במגוון נושאים.

בהנחה ומדובר בלימודים מתוך בחירה (להבדיל מלימודים שיש להירשם אליהם בגלל הכרח מקצועי או אחר), אזי שהם יכולים להתאים לכל אחד, רק צריך להיות מוכן למשימות השונות שעומדות בפנינו בזמן התואר. החל מקריאת מאמרים, עבודות ובחינות אמצע, עבודות ובחינות סיום, סמינרים, פרויקטים בשטח ועוד.

האם לימודי תואר ראשון באמת משתלמים?

השאלה הזאת היא בעייתית, ראשית, יש תחומים שתואר ראשון מספיק בהם. מי שלומד כלכלה תואר ראשון או פסיכולוגיה תואר ראשון, יכול להשתלב בתחום, כנ"ל גם מי שלומד משפטים או מינהל עסקים. לא חובה להמשיך לתארים מתקדמים. שנית, גם אם מעוניינים להשתלב בתחום וצריך ללמוד תואר שני, אזי שחייבים קודם לכן לעבור בשיעורים של תואר ראשון. כך שאין הרבה ברירות.

זה נכון שכיום לימודי תואר ראשון אינם מספיקים בשביל להשתלב בתחומים שונים, וגם אם משתלבים בהם, מבחינה מקצועית ומבחינת שכר, לא מדובר ברמות גבוהות כמו מי שלומד תואר שני או מסיים דוקטורט, ובכל זאת, גם תואר ראשון מהווה בסיס טוב איתו ניתן להתחיל ולהתקדם הלאה.