המכונית משמשת את בעליה למגוון צרכים והינה חיונית ביותר. רבים נוסעים בה לעבודה, לסידורים, לטיולים להקפצת ילדים לגנים ולבתי ספר ועוד. מכונית נדרשת באזורי פריפריה בהם התחבורה הציבורית אינה זמינה דיה וגם בישובים עירוניים שבהם אינה יעילה דיה. מכונית חייבת להיות תקינה ובטוחה כל העת כדי למלא את ייעודה – הסעת הנוסעים במהירות, ביעילות ובביטחון. בכל מכונית יש מערכות שונות ואחת החשובות בהן היא מערכת ההילוכים האחראית על הנעת המכונית. המערכת, או בשמה האחר הגיר, מורכבת מגלגלי שיניים שמחברים בין המנוע וגלגלי הרכב. כאשר לוחצים על דוושת הגז ומשלבים הילוך באמצעות מוט ההילוכים היא נכנסת לפעולה ומניעה את הגלגלים שמסיעים את הרכב קדימה או אחורה.

מערכות גיר

קיימות מספר מערכות גירים שהחשובות בהן הן הידניות והאוטומטיות. יש גם אוטומאטית למחצה, רובוטיות ורציפות. בכל מערכת הילוכים יש מספר הילוכים לנסיעה קדימה ואחד לנסיעה לאחור. יש גם מצב של ניוטרל בו המערכת אינה משולבת, ומצב של חנייה שנועלת את גלגלי הרכב. תקינות של מערכת הילוכים חיונית, אפוא, להסעת הרכב אבל יש לה גם היבטים בטיחותיים, ומשום כך, יש לתחזק אותה באופן שוטף ולבדוק כל סימן לתקלה אפשרית. תחזוקת גיר מתבצעת בטיפולים קבועים בעיקר על ידי בדיקה והוספת שמן הילוכים. במערכת גיר יכולות להיות תקלות שונות. גיר תקוע, גיר מקולקל, גיר מחליק, גיר שאינו מחליף הילוכים ועוד. תקלות כאלו חייבות להיבדק במכונים לתיקון גירים או במוסכים מורשים.

תיקון מורכב

מערכת הגיר מורכבת מאוד ויש צורך להכירה ולטפל בה בצורה זהירה ויסודית. המערכת מורכבת מגלגלי שיניים וחלקים אחרים זעירים שיש צורך לשלבם בצורה אופטימאלית. את מערכת הגיר יש לתקן בתשומת לב מיוחדת על מנת שהיא תעבוד בצורה חלקה ותבצע משימתה. ניתן לבצע תיקון חלקי ולהחליף חלקים פגומים, ויש להקפיד לבחור חלקים חדשים מתאימים ותקניים. ניתן להחליף את כל הגיר ולהכניס במקומו גיר חדש המתאים לאותו דגם הרכב. ניתן גם להכניס גיר משומש אבל כאן אין אחריות וביטחון שהוא יהיה תקין לאורך זמן. משום כך, צריך לחשוב היטב לפני הכנסת גיר משומש.

עלויות

כל בעל רכב יכול להחליט על צורת התיקון והדבר נעשה בעיקר על פי העלויות. עלות גיר חדש היא, מטבע הדברים, היקרה ביותר אבל גם המבטיחה איכות טובה ביותר. גיר משומש זול יותר אבל, כאמור, הביטחון בפעילות תקינה שלו גבולית יותר. תיקון גיר והחלפת חלקים פגומים היא חלופה זולה וטובה בתנאי שהוא מתבצע על ידי מומחים לנושא שאף נותנים אחריות ביצוע. עלויות גיר משתנות בהתאם לסוג המכונית, לדגם, ליצרן ועוד. ככלל, חלקי מכוניות נפוצות הם זולים יותר בגלל הכמויות הרבות המיובאות והנמצאות בשוק אבל אין זו קביעה נחרצת. בכל מקרה, מומלץ לבדוק מחירים אצל מוסכים שונים מאחר ומדובר, לרוב, על הוצאה נכבדה, יחסית.