זה החל בטפטוף קטן במרכז הארץ והתפשט במהרה לכל מקום כמעט: אופניים חשמליים, הם הטרנד הלוהט בכל מה שקשור לנסיעות קצרות טווח בערים ובמושבים. לא לחינם זוכות האופניים החשמליות לפופולאריות כזאת: מדובר באמצעי להתנייד בקלות, בזול, ללא בעיות חניה ופקקים. זאת ועוד, עלות רכישתם ותחזוקתם זולה משמעותית מכל כלי רכב אחר שתוכלו להתאבזר בו.

אופניים חשמליים יביאו אתכם בזריזות ובבטחה לכל נקודה בעיר אליה תרצו להגיע. לא תצטרכו להמתין לתחברוה ציבורית וגם לא לשבור את הראש איפה להנחות את האוטו. עוד על היתרונות הגלומים באפשרות הזו – במאמר שלפניכם.

מקסימום יתרונות ומינימום חסרונות

לפני שתחליטו לרכוש אופניים חשמליים, דעו כי מדובר בכלי תחבורה ממונע לכל דבר. זהו למעשה יציר קלעיים בין אופנוע ולאופניים: למראית עין מדובר באופניים, אך היתרון הגדול (או החיסרון – יאמרו הספורטיביים שבינכם) הוא שלא צריך לדווש כלל. את מלאכת הדיווש שעושים שרירי הרגליים מחליף מנוע חשמלי קטן בחלק האחורי. ברוב הדגמים ניתן גם לדווש באופניים חשמליים, ממש כמו באופניים רגילות, במקרה שהבטרייה המפעילה את המנוע נגמרה.

לא רק בני אנוש מוצאים באופניים חשמליים כלי רכב ידידותי ונוח. גם הסביבה כולה נהנית מעובדת היותו בלתי מזהם בעליל. המנוע של האופניים החשמליות מופעל, כאמור, באמצעות בטרייה. בדומה לרכב חשמלי, הבטרייה עצמה ניתנת לטעינה מחדש ברגע שהיא מתרוקנת. כיוון שכך, איכות הבטרייה היא פרמטר מכריע בהנאה שיסב לכם כלי הרכב הידידותי הזה.

נוער על גלגלים

עבור בני נוער מהווים האופניים החשמליים אמצעי לעקוף את הצורך ל"גנוב" להורים את המפתחות של הרכב או להמתין להם לצורך הסעה ממקום למקום. החוק קובע כי בכבישים עירוניים יכולים נערים ונערות בני 14 לרכב באופן חוקי, ומגיל 16 יוכלו לעשות זאת גם בכבישים בין עירוניים. מלבד אלו מחייבת הנסיעה באופניים חשמליים חבישת קסדה, התקנת צופר וסימון השלדה עם שלט הקובע כי מדובר באופניים עם מנוע עזר. כמו כן מהירות הנסיעה המותרת בהם אינה עולה על 25 קמ"ש. זו הסיבה שבמרחבים העירוניים ניתן כיום לראות בני נוער רבים דוהרים על אופניים חשמליים לבית הספר.

השקעה קטנה יחסית

בשנים האחרונות ישנה פריחה בענף האופניים החשמליים וכיום, כתוצאה מהתחרות, ניתן לרכוש אופניים חשמליים חדשים באלפי שקלים בודדים (ואפילו בפחות מ-2000 שקל) – תלוי בסוג ובאיכות האופניים. התחזוקה השוטפת אף היא זולה למדי מכיוון שאין צורך בדלק. זוהי הסיבה בשלה שווה להשקיע בבטרייה איכותית כמו כן כדאי יהיה לערוך סקר שוק ולהשוות מחירים לפני כל רכישה.

לגוף (האופניים) יש חלקי חילוף

אופניים חשמליים מורכבים משילדה, גלגלים, פדלים, שרשרת ומכאניקה ההופכת אותם לחשמליים. בחלק ניכר מהדגמים ניתן גם לדווש כמו באופניים רגילים, ונתון זה רלוונטי בעיקר למי שאוהב לעשות ספורט. למערכת החשמלית של האופניים חשיבות רבה לאיכות הנסיעה.

אחד מהמרכיבים החשובים ביותר באופניים חשמליים הוא הסוללה הטוענת את החשמל של המנוע או כמו שהוא מופיע בשמו המקצועי מצבר למערכת אל-פסק. חשוב מאוד להשקיע בסוללה איכותית כיוום היא זו שתקבע את אופן השימוש באופניים הלכה למעשה. אם תחסכו בפרמטר הזה תקבלו סוללה ירודה שתאלץ אתכם לעצור באמצע נסיעה ולטעון אותה – דבר שעשוי לעכב אתכם מאוד או לנסוע כשעל גבכם סוללה ספייר. לעומת זאת, סוללה איכותית, שלה אורך חיים ממושך תייקר אמנם את האופניים, אך תשפר את החוויה בכללותה. בשוק קימות כיום סוללות עופרת (הזולות יותר) או סוללות ליתיום שהן יקרות יותר אך גם סוחבות יותר זמן נסיעה. משך זמן הטעינה של הסוללה הוא פרמטר נוסף שכדאי להקדיש לו חקירה. ככל שמשך הטעינה יהיה נמוך יותר כך יהיו חייכם נוחים יותר.