אחד השינויים המרעננים בעולם התחבורה בשנים האחרונות הוא כל הקשור לאפליקציות שיתופיות, אפליקציות שמקשרות בין נהגים ונוסעים ממקומות שונים, כך שמספר אנשים נוסעים ליעד מסוים ברכב אחד, בלי שכל אחד מהם יצטרך לנסוע ברכב משלו.

גישה זו נקראת באנגלית קארפול, ונוהגים להשתמש בה בדרכים שונות, החל מהסעות לילדים לגן או ללימודים, הסעות של מספר עובדים באותה חברה או באותו אזור, הסעות לאירועים חברתיים ועוד. החל מהופעתן של רשתות חברתיות דוגמת פייסבוק או הופעתו של הסמארטפון עם מגוון אפליקציות שונות שיוצרות קארפול בין אנשים שונים.

כיום אנחנו כבר נמצאים בשלב הבא, בדור השני של אפליקציות שעוסקות בנסיעה משותפת. דור זה נקרא סלאגיג. הכוונה לאפליקציות שמחברות בין אנשים שמחפשים טרמפים ליעד מסוים לבין נהגים שנוסעים לאזורים אלה. הרעיון הוא מאוד פשוט, אנשים מצטרפים לאפליקציה שמציעה להם אפשרות לקבל טרמפים, עם אנשים שהם לא מכירים אך גרים באזור שלהם או נוסעים לאזור אליו הם נוסעים, וכך הם נוסעים ביחד, חוסכים בעלויות הנסיעה, ומגיעים לשם בלי בעיה. כמובן שהכל על פי הצרכים של הטרמפיסט ומצד שני, על פי היכולות של הנהג.

מדוע אפליקציות כאלה טובות לנו

לא רק אנחנו כפרטים, נהנים מהאפליקציות גם המדינה, ויש לציין שבמקומות רבים בעולם מעודדים אפליקציות מסוג זה, הן קארפול והן סלאגיג. הסיבה היא פשוטה, ככל שיותר אנשים נוסעים ברכב אחד, כך כמות כלי הרכב בכבישים יורדת, יש פחות צפיפות, פחות זיהום, פחות תאונות דרכים, ובאופן כללי המצב בכבישים משתפר.

עבורנו כפרטים, האפליקציות האלה טובות, כי הן מאפשרות לנו חסכון עצום בהוצאות, אנחנו יכולים להגיע לכל מקום בצורה חופשית, ליהנות מנסיעות עם אנשים נוספים שאנחנו לומדים להכיר, ויש לומר גם מילה למה זה טוב לנו כאן בישראל. מאחר והתחבורה הציבורית סובלת מחוליים רבים, אנחנו פשוט נמנעים מלהשתמש בה. באמצעות אפליקציית טרמפים טובה, אנחנו יכולים להגיע בזמן ובנוחות.

חשוב לציין, שהרעיון של תחבורה חסכונית ושיתופית בנוסח אפליקציות טרמפים (או אפליקציות אחרות בתחום), מבוססות על רעיון כלכלי ישן ופשוט, החברה מרוויחה יותר אם אנשים משתפים פעולה ביניהם מאשר אם כל אחד מהפרטים יעבוד לבד. ברגע שהפרטים משתפים פעולה, אז כל אחד נותן את מה שהוא טוב בו, וביחד כולם מרוויחים. על כך בנויה הכלכלה באופן כללי, ועל כך בנויות אפליקציות מסוג זה.

לשאלה, מה נותן אותו טרמפיסט שלוקח טרמפ ואין לו רכב לקחת נוסעים בפעם אחרת? התשובה פשוטה, הוא משתתף בעלויות הנסיעה, ובכך חוסך מהנהג הוצאות מסוימות. הוא יכול להשתתף בהוצאות דלק, להזמין אותו לארוחה או כל דבר אחר שיוסכם ביניהם.

אפילו אם הנוסע מביא רק את עצמו ודואג שהנהג לא ינהג לבד במשך כל הנסיעה, אז כבר הוא תרם משהו חשוב לנסיעה.