כולסטרול רע – מה זה אומר בעצם?

אחד הדיונים הכי ממושכים, מרתקים וחשובים בתחום התזונה הוא הדיון על כולסטרול. מי מאיתנו לא שמע על כך, לא הורתע מפניו, מי מאיתנו לא חושש בגיל מסוים שהכולסטרול יעלה לו ויפגע באיכות חייו ובמצב בריאותו.

כפי שאנחנו יודעים יש שני סוגי כולסטרול. אחד טוב ואחד רע. אומנם אנחנו במאמר הזה נעסוק במה שמכונה כולסטרול רע, אותו גורם שאנחנו אמורים להילחם בו, אך על מנת להבין את מה שעומד מאחוריו ומה המשמעות שלו, חשוב מאוד לדעת תחילה, מה זה כולסטרול טוב וכיצד הוא משפיע על חיינו.

הכולסטרול הטוב הוא HDL, הוא אוסף את כל החומר מהגוף ומחזיר אותו אל הכבד. צריך להבין, כולסטרול זה חומר שומני שנמצא בכל תא בגוף ובדם, הוא מייצר כולסטרול בכבד שלנו ובמקביל סופג את זה שנמצא בתזונה.

הכולסטרול הטוב הוא חיובי לנו, מאחר והוא מנקה את הגוף, בשביל שיהיה לנו הרבה ממנו, אנחנו צריכים להקפיד על פעילות גופנית, צריכת כוס יין אדום אחד ביום, ליהנות מתפריט מותאם (בין היתר דל בשומנים בעיקר מן החי, מאחר והם אלה שמייצרים את הכולסטרול, באופן טבעי מאחר והוא מיוצר בכבד), וכן יש לצרוך הרבה דגים (בגלל שיש בהם אומגה 3), שמן זית וזרעי פשתן.

כולסטרול רע הוא האויב שלנו. הוא LDL, הוא אחראי על פיזור הכולסטרול בכל הגוף, בין היתר בדפנות של הכבד והעורקים, מה שעלול להוביל לסתימה שלהם. תהליך זה מוביל בסופו של דבר לטרשת, התקפי לב ושבץ מוחי. ככל שאנחנו נקפיד על הורדת המדדים של כולסטרול רע, כך אנחנו נקטין את רמת הסיכון לחלות מהתקפי לב, ומחלות אחרות שקשורות לכולסטרול זה.

כיצד אפשר להילחם בכולסטרול רע

ראשית, חשוב לומר כבר בהתחלה, כל אחד מאיתנו יכול למצוא את עצמו במצב בו יש לו עודף כולסטרול רע בכל גיל. כלומר, זה לא עניין של גיל מסוים, למרות שבדרך כלל אנשים מבוגרים מתמודדים עם בעיה זו, הרי שכיום בעקבות תופעות של השמנת יתר, אנחנו יכולים לראות חבר’ה צעירים, נשים וגברים, אשר מתמודדים עם הבעיה.

כולסטרול רע נוצר משתי סיבות עיקריות, גנטיקה ותזונה עתירת שומנים. אנשים שלא מקפידים על תזונה בריאה ונכונה, כולל פעילות ספורטיבית, עלולים למצוא את עצמם עם מדדי גבוהים של LDL, מדדים אשר אפשר לראות אותם בבדיקות דם בתחום של מתחת ל100 מ”ג.

על מנת להתמודד עם הבעיה, יש להפחית צריכת שומנים, בעיקר מן החי כאמור, יש להקטין באופן משמעותי צריכת שומנים רווים, קרי מרגרינה, בורקסים ועוד, ויש להימנע מעישון. לצד כל זה, רצוי מאוד לצרוך הרבה דגים, שמן זית, זרעי פשתן וכן להקפיד על פעילות גופנית, בין אם זו ריצה, שחייה, רכיבה על אופניים או פעילות אחרות שגם מחייבות תזונה בריאה.