מאת: דניאל כהנוב מרצה בקורס שיווק באינטרנט במרכז להכשרת והשמת עובדים למקצועות

ההיי-טק – HackerU

הביטוי “קידום אתרים” או “קידום אורגני” מתייחס לשיפור מתמיד בדרך בה האתר שלנו נראה מבפנים ומוצג מבחוץ במנוע חיפוש. איכות ותדירות עדכון התוכן והקשרים שיש לאתר ברשת האינטרנט (קישורים חיצוניים) הם חלק חשוב בתהליך יצירת האמון בעיני גוגל לגבי האתר שלנו והם משפיעים על ההתקדמות לעבר העמוד הראשון. ככל שפרמטרים אלו איכותיים יותר ונעשים על הצד הטוב ביותר ובאופן טבעי לאורך זמן, גוגל תדרג את הנכס הדיגיטלי שלכם גבוה יותר במנוע החיפוש.

העבר של תעשיית קידום אתרים

בשנים הראשונות שבהם קמו מנועי חיפוש הם לא היו מתוחכמים כמו היום וכמעט שלא היו אתרי אינטרנט שהשקיעו בתהליך קידום אתרים. היינו יכולים לכתוב באתר 50 פעם בעמוד למשל את הביטוי “רופא שיניים” וככל הנראה שהיינו טסים לעבר העמוד הראשון גם אם התוכן היה מגוחך.

מקדמי אתרים היו יכולים להיכנס ביום אחד לעשרות פורומים ברשת ללא קשר רלוונטי לתחום בו עוסק האתר, לכתוב תגובות עם המלצות, להיכנס לאתר המקודם וגם במקרה זה ככל הנראה היינו יכולים להתקדם מהר מאוד בתוצאות החיפוש בשאיפה להגיע למקום הראשון רק בזכות פעילות זו ברשת.

אנשים הבינו שניתן לקצר דרך באופן מלאכותי, להתקדם להצלחה בדרכים מניפולטיביות ולהרוויח כסף מהיר ולגוגל נמאס מזה. יש עדיין לא מעט אנשים שמחפשים ומצליחים לעשות קיצורי דרך וגוגל עושה מאמצים רבים על מנת למנוע את התופעה ולפעמים אפילו לתת עונש כבד כגון העלמת האתר ממנוע חיפוש.

עדכוני גוגל במשך השנים

על מנת לשפר את איכות ורלוונטיות של התוצאות במנוע החיפוש, גוגל מנסה כל הזמן לשפר את השיטה לדירוג אתרים (משמע שיפור האלגוריתם).

לפניכם סקירה של עדכונים מרכזיים שכדאי להכיר:

עדכון פנדה – זהו עדכון שהופיע לראשונה בשנת 2011 ומטרתו העיקרית לפגוע באתרים בהם יש תוכן משוכפל, דל ובעיקר תוכן שאינו איכותי. רוב האתרים שנפגעו בעדכון זה הם אתרי תוכן שמטרתם העיקרית היא רווח מפרסומות שמוצגות במקביל למאמרים באתר.

מה ניתן לעשות ? לכתוב תוכן מקורי, ללא שגיאות כתיב, להקפיד על דקדוק ואיות, לא לשכפל, להציג מידע לגולש באופן ברור ומסודר.

עדכון פינגווין – קיים משנת 2012 ומטפל בכל האתרים שמנסים לקצר דרך על ידי שיטות קידום פסולות כגון: שימוש מוגזם במילות חיפוש בטקסט, שימוש מאסיבי בקישורים חיצוניים בביטויי עוגן בלבד, קניית קישורים או בניית פרופיל קישורים לא טבעי, כפילות בתוכן, הסתרת או כתיבת טקסט בצבע של רקע האתר ודרכים רבות נוספות להרוויח כסף קל.

עדכון יונק הדבש – אחד העדכונים המשמעותיים ביותר מבחינת ההשפעה על מנוע החיפוש, והוא משנת 2013. המטרה העיקרית היא לשפר את מהירות הסריקה של האתרים ברשת ושיפור תוצאות החיפוש לגולשים שמחפשים ביטויי “זנב ארוך” (ביטויים ארוכים ומפורטים), כמו:

“וטרינר באזור תל אביב והמרכז מומלץ” לעומת שאילתא בודדת “וטרינר”.

“חברת הובלות זולה ואמינה בצפון” במקום חיפוש הביטוי “הובלות בצפון”.

ההמלצה גורפת להתמודדות עם העדכונים לעיל: כתבו תוכן טבעי, איכותי ומקורי בלי מאמץ של שילוב מרובה של שאילתות חיפוש בטקסט.