קניית רכב יד שנייה היא סיפור מאתגר ויש הרבה דברים שצריך לבדוק לפני שסוגרים עסקה, אך כשמדובר בדגמי שטח העניין הופך להיות מסובך יותר. מומלץ להכיר את ההבדלים בין הרכבים והקטגוריות, להגדיר מראש את אופי השימוש ולא לשכוח בדיקות במכון מורשה

דגמי שטח נותנים תחושה של ביטחון ומתאימים לנהגים שאוהבים לצאת לטיולים בטבע. נכון לשנת 2014 היו על כבישי ישראל כמעט 2.5 מיליון כלי רכב פרטיים ולפי הערכות לפחות 20% מהם עמדו בקריטריונים של רכב ייעודי לנסיעת שטח עם הנעה לכל ארבעת הגלגלים. לצורך השוואה, באותה שנה היו על הכבישים רק 327,792 משאיות ו-124,081 אופנועים.

Onur Kocamaz (1)

למעשה, בישראל נמכרים 50 דגמים שונים של רכבי 4X4 ולכן יש גם היצע גדול של דגמי יד שנייה. המשמעות היא שעם ישראל אוהב לנסוע על רכבים מן הסוג הזה ועכשיו השאלה היחידה היא איך מוצאים עסקה טובה.

מה הקשר בין מסגרת התקציב לאופי השימוש?

קניית רכב יד שנייה היא תמיד סיפור מאתגר. לכך יש להוסיף את הקושי הטבעי ואת המאפיינים של רכבי 4X4. ראשית, רכב שטח חשוף לנזקים רבים יותר בגלל אופי השימוש בו ולכן חשוב לבדוק קודם כל את טווח המחירים. בקבוצה של כבישי שטח רכים אין הילוך כוח וטווח המחירים לדגמים החדשים הוא 140-270 אלף ש”ח. בקבוצה של קשיחים קומפקטיים עם מפרט שטח אמיתי המחירים עומדים על 180-240 אלף ש”ח, בעוד בקבוצה של קשיחים בגודל מלא התקציב כבר מזנק למחירים של 300-400 אלף ש”ח.

עם זאת, אין סיבה להשקיע מאות אלפי שקלים ברכב יד שנייה שצפוי לשמש את הנהג על הכביש יותר מאשר בשטח. כאן באה לידי ביטוי החשיבות של הגדרת צרכים מוקדמת: החליטו מה בדיוק אתם צריכים, התייעצו עם אנשי מקצוע ובצעו סינון גס בין דגמים לפי הקטגוריות. באופן עקרוני, ככל שהרכב טוב יותר בכביש כך הוא פחות טוב בשטח.

בעלות, רישיון ובדיקה במכון מוסמך

העובדה שאתם מתכננים לקנות רכב 4X4 לא אמורה לבוא על חשבון בדיקת פרטי המוכר. ודאו שכל הפרטים נכונים, לרבות בעלויות קודמות ומספר קילומטראז’. בדקו מול משרד הרישוי האם הרכב מעוקל או משועבד ואל תסתמכו רק על מה שמופיע ברישיון. בנוסף, קחו את הרכב לבדיקה במכון מוסמך. זו בדיקה חיונית ברכבים שמיועדים לנסיעה בשטח כי המכון מצויד בכל האמצעים הנדרשים כדי לגלות פגמים במנוע, פגיעות שלדה ותאונות.

התפקיד של מכון מוסמך הוא בין היתר לבדוק התאמה של מספר השלדה, מספר המנוע וכדומה לפרטים המצוינים על גבי הרישיון. המכון אמור להעניק אחריות על הבדיקה ובכל מקרה מומלץ להחתים את המוכר על “זיכרון דברים” במידה והוא מעיד על כך שהרכב במצב מצוין. אפשר גם לנצל את זיכרון הדברים כדי להוסיף סעיף לפיו פגמים מהותיים שמתגלים בבדיקה אך לא צוינו על ידי המוכר, יעבירו את עלות הבדיקה על חשבונו.

האם לוותר על רכב 4X4 שעבר תאונה?

קחו בחשבון שרכבים שמיועדים לנסיעה בשטח חשופים מטבע הדברים לתאונות ופגיעות מכאניות. אל תיבהלו ממצבים כאלה, כי בסופו של דבר זה אמור להתבטא במחיר זול ואטרקטיבי יותר.

אל תפסלו באופן אוטומטי רכב שעבר תאונה וזכרו שלכל פגם יש תג מחיר. ניתן לנכות את עלות התיקון ממחיר הרכב וליהנות ממנו בראש שקט. מנגד, התרחקו מרכבים שעברו תאונות קשות וממצבים שבהם שתי מכוניות חוברו יחד לרכב אחד.