אין חולק על כך שמחלקת ניהול משאבי אנוש היא אחת המחלקות החיוניות ביותר של חברה. תחום זה, בכל ארגון, יסייע לחברה ליצור יתרון ביחס למתחרות ויעלו את סיכויי החברה לשרוד ואף לשגשג בשוק העבודה.
תחום ניהול משאבי אנוש כולל פעילויות מרובות הנוגעות בנפשות הפועלות במרחב בארגוני; ברור כשמש כי ניהול משאבי אנוש נוגע לדבר החשוב ביותר בכל ארגון או חברה – העובדים.
מה כולל ניהול משאבי אנוש
ניהול משאבי אנוש כולל קשת רחבה למדי בקבלת החלטות ניהוליות בתחום העובדים. ניהול מסוג זה חייב להיות בגדר מכונה משומנת המבצעת תפקידים המוגדרים בבירור, זאת בכדי להפיק את המיטב מעובדי הארגון, תוך אספקה של כל מה שהם זקוקים לו, כדי להביא את החברה לכדי שגשוג והצלחה בשוק העסקים.
ניהול משאבי אנוש – הליכי גיוס, מיון והכשרה
גיוס עובדים – חברת השמה העובדת עם הארגון, או הארגון עצמו, מפרסמים מודעות דורשים לטובת איוש תפקיד כלשהו. רבים ולעיתים מאות ואלפי אנשים משיבים למודעה, מה שמביא אותם למשלוח קורות חיים, עבור הסיכוי להתקבל למשרה המדוברת ולהתחיל לעבוד.
האחראי על מיון קורות חיים מקבל את המסמכים לידיו ועובר עליהם. מתוכם הוא בוחר את אלו המתאימים ביותר מבחינת ניסיון מקצועי, כישורים, סטאטוס, איזור מגורים וגיל.
לאחר מכן, מקבלים המועמדים הנבחרים טלפון המהווה ריאיון טלפוני, בו נשאלות שאלות ממוקדות יותר; התשובות קובעות רמת התאמה של המועמד לתפקיד ונקבע עבורו ריאיון במשרד ניהול משאבי אנוש של החברה.
תפקיד הריאיון המקצועי – לקבוע באופן סופי את התאמת המועמד למשרה המדוברת.
חקר ופיתוח ארגונים הוא אחד מתחומי ההתמחות המבוקשים יותר בלימודים של ניהול משאבי אנוש, מאחר שהוא מהווה בסיס לכל ארגון וגוף בחברה בת ימינו. כיום, ארגונים הם גופים מורכבים ודינאמיים ועליהם להתאים עצמם לסביבה משתנה ומרובת אירועים כדוגמת – החלפת בעלות, משברים, שינויים ארגוניים מהותיים, התרחבות וכיו"ב. כדי להתמודד נכונה עם שינויים מעין אלו, להבינם לעומקים ולהיערך כראוי לקראתם, על הארגונים להסתייע באבחון, ייעוץ ופיתוח ארגוני מתקדמים ומקצועיים.
התנהגות ארגונית מהי
מדובר בתחום מדעי החוקר התפתחות ודפוסי התנהגות של קבוצות ופרטים במסגרות ארגוניות, זאת תוך שימוש בחקירת תהליכים אנושיים ברמת הארגון, הקבוצה והפרט. מטרתה הכללית של חקירה זו היא להביא לשיפור איכות החיים של עובדי החברה ובכך ייעול תפקודה. לצורך זה, החקר נשען על מגוון מקורות ואך כולל תיאוריות כלכליות, מחקרים, תפיסות ניהוליות, גישות סוציולוגיות, גישות פוליטיות ותורות חברתיות ופסיכולוגיות שונות.
לימודי ניהול משאבי אנוש והתנהגות ארגונית
התנהגות ארגונית היא חלק מהותי בהליך לימודי משאבי אנוש. היא עוסקת בהתנהגותם של אנשים כיחידים ובקבוצות, בחברות וארגונים מסוגים שונים; היא עוסקת עוד באיתור דרכים אפקטיביות לניהולם של אלו. לפיכך, עוסקים הלימודים במציאה ופיתוח של פתרונות משתנים וגמישים בקבלת החלטות ופתרון בעיות בקבוצה.
נוסף על כך, לימודי משאבי אנוש מעניקים כלים לניהול לתקשורת בין אישית, ניהול דיונים, טיפול בהתנגדויות לשינויים, גישור ופתרון קונפליקטים בצוותים.