בעבר, כאשר היינו רואים חבר עם רכב חדש, היינו שואלים אותו "איזו שנת ייצור הרכב?", "מה נפח המנוע שלו?", "איך האבזור הפנימי?" וכדומה. כיום, לאור מחירי הדלק ההולכים ומתייקרים, השאלה הראשונה שנשאל תהיה "מה צריכת הדלק של הרכב?". צריכת דלק הפכה לאחד מהפרמטרים המשמעותיים ביותר כאשר אנו רוכשים רכב, ולעיתים אף נשים אותה בחשיבות גבוהה יותר מעל מראהו החיצוני, ביצועי הכביש שלו ואפילו העלות. כיום, בין הרכבים הנפוצים ביותר נמצא רכבים בעלי מנועי טורבו המציעים צריכת דלק נמוכה משמעותית מבלי לחבל בביצועי הרכב על הכביש.
מדוע צריכת הדלק כל כך משמעותית?
ראשית, החיסכון הכלכלי. כולנו יודעים שרכב זו הוצאה לא קטנה, ובין הוצאות על מבחני רישוי, ביטוחים, בלאי של הרכב וטיפולים, יש את ההוצאה השבועית של תדלוק הרכב. רכב בעל מנוע טורבו מאפשר לנו לנסוע למרחקים ארוכים יותר מבלי לתדלק ובכך לחסוך בעלויות באופן משמעותי. שנית, רכבים חסכוניים בדלק הם חד משמעית טובים יותר לסביבה. פליטת האדים הנגרמת ממכוניות בהן בערת הדלק מאסיבית, גורמת לזיהום אויר משמעותי, רעלים באוויר ופגיעה אמיתית באיכות החיים שלנו לטווח הרחוק. עד השנים האחרונות, אנשים בחרו להתעלם מגורמים אלו ולבחור ברכבים שאינם חסכוניים על מנת להרוויח כוח מנוע ואף מהירות. כיום, עם התפתחות מנועי הטורבו, כבר אין צורך לבחור בין השניים. ניתן לקבל רכבים מהירים, חזקים ואמינים ובנוסף – חסכוניים בצריכת הדלק.
מנועי טורבו
עד היום, ככל שנפח המנוע היה גדול יותר, כך ההספק שלו היה גבוה יותר וכך גם הייתה עולה צריכת הדלק. מנועי טורבו יוצרו בדיוק בשביל לפתור את הבעיה הזאת – להשאיר מנועים בעלי נפחים קטנים יותר, אך עדיין לדחוס את האוויר בתוך המנוע בהספק גבוה יותר. בשוק ניתן למצוא סוגים שונים של מנועי טורבו, כמו מנוע twin turbo של חברת B.M.W, מנוע האקו-בוסט של חברת פורד, מנוע הטורבו 1.4 של חברת שברולט, ואף מנוע ה- TSI של חברת פולקסווגן. כל אחד מן המנועים הוא מעט שונה, אך כולם עובדים תחת אותו עקרון בסיסי – נפח קטן, הספק גדול.
רכבים בעלי מנועי טורבו
כיום התפתחות מנוע הטורבו תופסת תאוצה, ויותר ויותר חברות רכב מוציאות לשוק דגמים חדשים, מצוידים במנועי טורבו בעל נפח קטן אך הספק גדול, ואת התוצאות אנו רואים בחשבונות הדלק החודשיים. את החיסכון בדלק ניתן לראות למשל בצריכת הדלק של סקודה רומסטר, בה מותקן מנוע TSI. בסקודה נמצא מנוע TSI 1.2, אך עם הספק של 105 כ"ס וצריכת דלק מזערית. רכב נוסף המתאים לפרופיל הוא האופל אינסגניה החדשה, בו מותקן מנוע טורבו. נפחו הוא רק 1.6, אך הוא מייצר 170 כ"ס מרשימים. שאר חברות הרכב גם קופצות על טרנד מנועי הטורבו, כמו רנו, עם מנועי 0.9, פג'ו- סיטרואן עם מנוע 1.2 ומנוע 1.6 ארבעה צילינדרים, פורד שמציעה את מנוע הטורבו שלה בגרסת 1.0 ו- 1.6 ועוד.
לסיכום, אין ספק שהבשורה החדשה בעולם הרכבים הם מנועי הטורבו, הדואגים שמנוע הרכב שלכם יספק ביצועים הזהים למנועים בעלי נפחים גדולים יותר, ובעיקר, ישמור על צריכת הדלק שלכם נמוכה, עבור הארנק שלכם ועבור הסביבה!