גם בישראל, כמו בארצות אחרות ברחבי הפלנטה, ישנה מערכת משפטית צבאית. בית משפט צבאי הוא מוסד רשמי ברשות המערכת הצבאית; הוא מוסמך לשפוט חיילים סדירים או מילואימניקים ואזרחים עובדי צה"ל.

בית דין זה דן אך ורק בעבירות צבאיות ופליליות. יחידת בתי הדין הצבאיים מורכבת מבתי משפט קבועים (כמו זה המחוזי). ישנם אף בתי דין ארעיים המוקמים ככל שצריך בשטח ובאופן אקראי, המכונים "בית דין שדה".

אודות עורך דין צבאי

מדי שנה, עומדים למשפט מאות חיילים מול בית הדין הצבאי; חיילים אלו מואשמים במגוון עבירות אפשרויות, הכולל עבירות עריקות, משמעת, שימוש באלכוהול או סמים, הטרדה מינית, פגיעה ברכוש, אלימות, גניבה ועוד.

קיימות שלוש אפשרויות ייצוג בפני נאשמי בית הדין:

  • ייצוג מטעם סנגור צבאי
  • ייצוג עצמי
  • ייצוג מטעם עורך דין צבאי פרטי

בסמכות בית הדין הצבאי לפתוח בהליך שפיטת החייל ולפתח תיק פלילי שבעקבותיו יהיה רישום פלילי (כזה העלול לפגוע בסיכויי החייל להשתלב בלימודים או מקומות עבודה מסוימים); מסיבה מעין זו, רבים מעדיפים שלא להסתפק בייצוג צבאי רשמי, אלא לעשות שימוש בעורך דין צבאי, המתמחה בתחום המשפט הצבאי.

על מנת להימנע מאפשרויות עגומות כגון אלו שצוינו לעיל, ראוי להיערך בהתאם ולשכור שירותי עורך דין צבאי ובעל אישור ייצוג חיילים בבתי הדין הצבאיים.

כל חייל תמים עשוי בטעות להיקלע למצב בו ביצע עבירה, גם אם אין מדובר בכוונה תחילה וגם באם החייל משוכנע שאין מדובר באשמתו; הדבר עשוי לקרות לכל חייל, חדש או וותיק. במידה שעניינים כאלו או אחרים מסתבכים. עורך דין צבאי מיומן יכול לחלץ אתכם מהתסבוכת, בין אם מדובר בסוגיה מנהלתית כלשהי, או מבצע צבאי.

לצבא חוקים משלו, המכונים "דיני צבא". למראית עין, דומה הדבר למסגרת אזרחית, אך דינים אלו אינם רלבנטיים בעולם המשפט הצבאי. מערכת זו מכילה רשימה של חוקים אוטונומיים שאינם סותרים בהכרח את אלו האזרחיים, אולם שונים ונבדלים מהם.

דיני צבא הם לרוב ברורים וקשוחים יותר בכל הנוגע להתרחשויות ולמקרים שונים בשדה הקרב. במקרים מסוימים דיני צה"ל שואבים השראה מדינים בינלאומיים, כמו דיני צבא של אמנת ג'נבה, או אפילו בית המשפט הבינ"ל שבהאג.

עורך דין צבאי, בניגוד לעורך דין אזרחי מתחומים אחרים, מתמחה בדיני צבא צה"ליים ובינלאומיים וידע כיצד לבנות תיק הגנה מדויק ונכון עבור החייל המואשם, וכך להפחית את חומרת העונש של המואשם ואולי אך להפחית את סיכויי הרשעתו על-ידי בית הדין הצבאי.

אודות דיני צבא

כמו נישה משפטית אחרת, כמו בעולם המשפט הצבאי, כדי להסתייע בשירותיו של עורך דין צבאי. לא תהיה זו בחירה נבונה לצאת למאבק משפטי בתחומי בית הדין הצבאי, ללא עזרתו הנאמנה של עורך דין צבאי. מומחה משפטי זה לחוקי ודיני צבא יבטיח לנו הגנה נכונה וייצוג ראוי בבית המשפט הצבאי.