אין כל ספק כי רכישת דירה היא צעד כלכלי משמעותי, ייתכן כי תהיה זו הרכישה המשמעותית ביותר אותה תבצעו במהלך חייכם, ליווי של איש מקצוע תוך התקדמות איטית והססנית יצמצמו משמעותית את הסיכויים לטעויות ונפילה אל מלכודות.

מה חשוב לברר טרם רכישת הדירה?

השלב הראשוני מתחיל בהבנה כי בניגוד לרכישת דירה יד שנייה בה אתם משלמים בעבור נכס קיים, רכישת דירה מול קבלן תהיה הסכם קנייה על בסיס חוזה, הנכס אותו אתם רוכשים עדיין לא קיים. לצורך בדיקת החוזה עליכם לשכור עורך דין, גם כאשר מדובר בקבלן בעל מוניטין חיובי לא מומלץ יהיה לחתום על כל חוזה מבלי לבדוק היטב את כל הפרטים על ידי עורך דין מנוסה. עורך הדין יבצע בעבורכם בדיקות בדבר רישום הקרקע, מספר החלקה והגוש, מסמכי הבעלות, היתרי הבנייה של הקבלן ועוד.

את החוזה מומלץ יהיה כי תקראו גם בעצמכם, גם אם אין לכם כל הסמכה משפטית תוכלו לקבל מושג ראשוני, מעורבות שלכם בתהליך נחוצה לכל אורך הדרך. כדאי מאוד לטרוח להבין את החוזה על כל סעיפיו, את ההתחייבויות והזכויות שלכם, את ההתחייבויות של הקבלן ואת אפיקי הפעולה האפשריים במקרה של הפרת חוזה.

האם המחיר סופי?

טרם החתימה על חוזה הרכישה חשוב יהיה לוודא תוך ליווי של עורך הדין כי המחיר אותו קובע הקבלן כעת הוא המחיר הסופי. זהו השלב בו תבקשו את הקבלן לפרט בדבר עמלות נוספות אותן יש לשלם בעתיד, תוספות תשלום בעבור אביזרים נוספים לבית ושאר מסים והיטלים. רק כאשר ידוע לכם מחיר הדירה הסופי תוכלו להתחיל לתור אחר מסלולי משכנתאות בבנקים ולהתחיל בהסדרת מימון הרכישה. משכנתאות הן אמצעי המימון הנפוץ ביותר בתחום הנדל"ן, אישור המשכנתא יהיה מהיר ונוח יותר תוך הצגת כל הנתונים הכספיים לנציגי הבנק.

אין לחתום על חוזה רכישה לא סופי

גם כאשר הקבלן מפעיל לחץ על חתימה מהירה במקום אין לחתום על סעיפים אותם אנכם מבינים או סעיפים המאפשרים לקבלן לשנות את החלל הפנימי של הדירה או לעכב את סיום תהליך הבנייה. חשוב לזכור כי כל שינוי קט עלול לגרוע מאפשרויות השימוש שלכם בנכס. גם כאשר מדובר ברכישת דירה למטרת השקעה ישנה חשיבות רבה למועד סיום הבנייה ואכלוס המבנה.

משכנתאות לדירות בבנייה

הלוואת משכנתא הופכת מורכבת יותר כאשר עליכם להגיש בקשת הלוואה, לספק לקבלן את התשלום הראשוני ובו במקביל לשאת בתשלומי שכר דירה ובתשלומי החזר המשכנתא. קיימים מסלולי משכנתאות המציעים מענה למצבים מסוג זה, המסלול דוחה חלק מתשלומי המשכנתא למועד מאוחר יותר מבלי לגרוע בזכויות שלכם. עם קבלת הדירה החדשה יעלה סכום ההחזר החודשי אותו תתבקשו לשלם, יהיה זה גם השלב בו תעברו להתגורר בדירה בעצמכם או תמצאו שוכרים למימון החזרי המשכנתא תוך תשלום שכר הדירה.