עולם הפורקס עבר לא מעט תהפוכות ושינויים לאורך השנים, כשהבולט שבהם חל בעשור האחרון בעיקר. עם הזמן הפך עולם הפורקס לחלק מעולם של זירות סוחר. כלומר, זירות אותן הקימו חברות שונות, המהוות חלופה לבורסות המוכרות לנו, לבורסות הרשמיות, כמו הבורסה לניירות ערך בניו יורק, הבורסה בתל אביב ועוד. ניתן היה למצוא עד לאחרונה מספר חברות כאלו, המציעות שירותי מסחר לעולם הפורקס, מסחר המתמקד במטבע זר.

כיצד זה בא לידי ביטוי

כניסתו של עולם הפורקס לעולם של זירות סוחר נעשתה באופן טבעי, לאור הפיכתו של האינטרנט לכלי מרכזי וחשוב מאד בחיינו, לרבות גם בתחום המסחר עצמו. החברות, שהפעילו את זירות הפורקס השונות, השתמשו בכוחו הרב של האינטרנט לצורך פרסום ושיווק וגם נעזרו באמצעים נוספים, כמו שלטי חוצות ואמצעי תקשורת אחרים. הדבר הפך את התחום לנגיש הרבה יותר ולכזה, כפי שמתארות החברות השונות, שניתן להרוויח בו סכומי כסף גבוהים ללא הצורך בידע מוקדם ולאחר לימודים קצרים, המתמקדים בכך. משקיעים מתחילים, נטולי ניסיון וידע לרוב, בחרו להשקיע בעולם הפורקס ואט אט, לאור השינויים האלה, הפך לכזה שכבר איננו נחלתם הבלעדית של המשקיעים המתוחכמים, המבינים יותר. הלקוחות העבירו לאותה חברה, שהפעילה את הזירה, את סכומי הכסף הנדרשים כדי שיוכלו להתחיל לסחור בשוק. המסחר נעשה בפועל מול אותם מוצרים, המונפקים על ידי החברה ובתנאים שהיא הכתיבה.

החסרונות שבכך

העובדה שהפך עולם הפורקס לעולם של זירות סוחר, זירות עצמאיות שאינן נוהלו על ידי הבורסה, הולידה לא מעט חסרונות, הנלווים לתהליך עצמו. ראשית, השוק הפך, באופן הזה, לפרוץ לחלוטין. משקיעים רבים, שאינם בהכרח מנוסים ומבינים בו מספיק, בחרו להשקיע בהשקעות מסוכנות יחסית, שכן אינם יודעים כיצד לנצל כהלכה את הכלים הפיננסיים העומדים לרשותם, או אינם מצליחים להתמודד עם המורכבות הרבה שלהם. מעבר לכך, הם נתקלו גם בחוסר בשקיפות (שקיפות ההכרחית לעסקאות שכלו). החברות שהציעו את זירות הסוחר הנפיקו מוצרים, שאיתם הן סחרו עם לקוחותיהן. במקביל הן ייעצו ללקוח כיצד להשקיע, דבר שאיננו קורה בשוק חופשי ופעיל. לצד כל אלה, הן לא נדרשו להציג הון עצמי בגובה מסוים, מה שהוביל בסופו של דבר את הלקוח להפסדים גבוהים.

אז, מה עושים?

בדיוק לשם כך הוחלט ביוני 2010 לתקן את החוק לניירות ערך, המתמקד בפעילותן של זירות המסחר. תיקון זה מגדיר את התנאים הנדרשים לצורך הקמת זירות מסחר, תוך התייחסות גם אל מסגרת הפעילות החוקית של כל תנאי. הדבר הוא חלק מהרגולציה, שנועדה להבטיח את יציבותן של הזירות ובעיקר את הגינות המסחר במט"ח. נכון להיום ישנן מספר חברות פורקס בעלות רישיון, כלומר, כאלו שקיבלו את האישור לנהל זירות סוחר לאור עמידותן בכל התנאים הנדרשים לשם כך.