מרבית האנשים מכירים מצב אחד שקשור לערכי סוכר בדם וזה מצב בו יש עודף ועל כן נוצרת מחלת הסוכרת. אך כמו במקרים רבים אחרים בגוף האדם, כפי שיש מצבים של עודף, ייתכן גם מצבים הפוכים של חוסר, וכך גם בכל מה שקשור לערכי הסוכר.

מצב זה של חוסר סוכר, נקרא היפוגליקמיה. מדובר על מצב בו יש תת סוכר בדם, ברמה קיצונית מתחת למה שנחשב סביר, הכוונה לפחות משבעים מיליגרם לדציליטר דם. מדובר על מצב שיכול להיות מאוד בעייתי ומסוכן.

אנחנו נוטים לחשוב וברמה מסוימת של צדק שסוכר זה דבר בעייתי שיש להימנע ממנו כמה שיותר. יש תזונאים שאפילו מגדירים סוכר כשטן הגדול של עולם התזונה. אך אין זה אומר שאנחנו לא אמורים לצרוך כלל סוכר, הכוונה שאנחנו צריכים להפחית בכמויות מצד אחד ומצד שני, לצרוך אך ורק סוכר איכותי, לא תעשייתי, לא סוכר שמגיעים מחטיפים או משקאות ממותקים, אלא סוכר שנמצא בפירות, ירקות, דבש ומאכלים אחרים שנחשבים בריאים.

לפני שנסביר מה זה היפוגליקמיה וכיצד מתמודדים איתה, נסביר בקצרה מדוע סוכר חשוב לנו ולמה אנחנו צריכים להקפיד לצרוך אותו.

החשיבות של סוכר לגוף האדם

אומנם, צריכה מוגברת של סוכר יכולה להוביל לסוכרת, אך מצב בו יש חוסר בסוכר, יכול להיות מסוכן לא פחות. אנחנו צריכים סוכר על מנת לקבל אנרגיה שתעזור לנו להפעיל מערכות שונות בגוף. המוח שלנו למשל, ניזון מגלוקוז, הוא מקור האנרגיה העיקרי שלו, אם הוא לא יקבל אותו, אז הוא עלול להיפגע.

לא רק המוח ניזון מגלוקוז, גם השרירים, הכבד והלב. ללא סוכר, אנחנו עלולים לחשוב רעב, בלבול, פרכוסים ומצב של אובדן הכרה. ספורטאי סיבולת למשל, ניזונים מגלוקוז והם מהווים את הבסיס האנרגטי שמאפשר להם לפעול לאורך זמן. הם ניזונים מפחמימות, אשר מכילים כמובן גלוקוז, וכך הם יכולים לבצע פעילות בעצימות גבוהה לאורך זמן (מעל לשעה וחצי), כאשר ברגע שהמאגרים שלהם מתדלדלים, אז הם צריכים לחדש אותם בדרכים שונות, אם הם לא יעשו זאת, הגוף שלהם לא יוכל להמשיך להתחרות.

כיצד מתמודדים עם היפוגליקמיה

האבחנה של מצב זה יכולה להתבסס על בדיקות דם אז מגלים רמת גלוקוז נמוכה, וכן על ידי סימנים של רעב, הזעה, רעידות בגוף ועוד. בדרך כלל זה יכול לנבוע כתוצאה מצריכה מוגברת של תרופות ואלכוהול, מחלות מסוימות, גידולים סרטניים שמונעים הפרשת אינסולין או כתוצאה מהפרשת יתר של אינסולין. כמו כן, אנשים שנוקטים בדיאטות קיצוניות עלולים למצוא את עצמם במצב זה.

הטיפול בהיפוגליקמיה יתבצע באמצעות צריכת סוכר, בין עם זה ממתק או צריכת משקה ממותק. צריך לומר, מי שיש לו בעיה זו, חייב לשאת על עצמו סימנים מזהים ומסמכים רפואיים, על מנת שיהיה ניתן לדעת כיצד לטפל בו.